vrijdag 19 februari 2021

D66 wil Walk of Fame voor Haagse muziekhelden

Haagse muziekhelden moeten een plek krijgen op een Haagse Walk of Fame. Dat is een voorstel van D66 Den Haag dat vandaag in de Telegraaf staat. Met het plan scharen de raadsleden Daniël Scheper en Birgül Özmen (D66) zich achter de lobby van muziekjournalist Martin Reitsma en prominente Hagenaars die pleiten voor een waardig eerbetoon voor Haagse muzikanten.

Eerbetoon in straat met allure
“Een straatnaam is leuk, maar een Walk of Fame heeft allure”, zegt raadslid Scheper. „We moeten trots zijn op ons muzikale erfgoed”, vindt Özmen. Een geschikte plek voor de Walk of Fame is de loop vanaf Den Haag Centraal Station richting het nieuwe cultuurpaleis Amare. Bezoekers van buiten de stad die Amare of het Paard willen bezoeken, lopen dan letterlijk door de Haagse muziekhistorie naar hun muzikale bestemming. “Bovendien geeft het de Turfmarkt meer karakter”, stelt Özmen.

Straten vernoemen
Het originele plan van een groep Haagse prominenten was om straten naar bands en artiesten te vernoemen. “Maar dat is complexer dan iedereen denkt”, stelt Scheper. “Eén van de eisen die wordt gesteld aan een straatnaam is dat personen al overleden moeten zijn”. Hij stelde in 2018 voor om namen van astronauten, onder wie André Kuipers, en fictieve ruimtereizigers zoals Luke Skywalker te verwerken in straatnamen. Maar dat bleek lastiger dan gedacht. “Bovendien is een beeld midden in de stad sprekender dan een straat aan de rand van de stad”.

Van Indorockers tot DJ’s
“Dit kan met sterren, net als in Hollywood, of met beelden”, zegt Özmen, die denkt dat de loop een echte trekker en ontmoetingsplek kan worden. Zowel Indorockers als Golden Earring, Anouk, Di-rect maar ook een Jett Rebel en DJ Chuckie horen wat de raadsleden betreft thuis op de Walk of Fame. “In Den Haag zijn we te bescheiden over ons muzikale erfgoed”, vindt zij. “Daar mogen we echt trots op zijn.”

„Een Walk of Fame is ook goed. Wat een geweldig idee. Er komt echt schot in door alle aandacht”, zegt Martin Reitsma, die dinsdag samen met bekende Hagenaren als Paul van Vliet en Sjaak Bral, in De Telegraaf pleitte voor een eerbetoon voor Haagse muzikanten.