maandag 22 maart 2021

Reactie van D66 fractie: “Wat een waanzinnige uitslag”

Lees hier de reactie van vicefractievoorzitter Dennis Groenewold op het nieuws dat D66 minstens 23 zetels heeft binnengehaald bij de Tweede Kamerverkiezingen en dat daarmee fractievoorzitter Hanneke van der Werf in de Kamer zal plaatsnemen.

Wat een waanzinnige uitslag! We wisten allemaal dat we met Sigrid een bijzondere en opvallende lijsttrekker hadden, maar van deze uitkomst had ik niet durven dromen. Het laat zien dat Nederland op zoek is naar nieuw leiderschap en graag méér D66 wil.

We zijn allemaal trots op de 23 democraten die plaats zullen nemen in de Kamer, maar ik ben extra trots dat onze fractievoorzitter Hanneke van der Werf één van die zetels zal innemen. Aan het begin van de avond leek het erop dat onze Fonda Sahla ook de overstap naar het andere Den Haag zou maken, maar het enige voordeel van de daling na de eerste exitpoll is dat Fonda nog even raadslid blijft. Al moeten we de officiële uitslag natuurlijk nog even afwachten.

Hanneke van der Werf
De afgelopen zeven jaar heb ik heel veel van Hanneke geleerd. En ik niet alleen. Onze hele fractie is Hanneke dankbaar voor de wijze adviezen, de politieke lessen en bovenal haar vriendschap. Hanneke, we wensen je allemaal heel veel succes in de Tweede Kamer! We wisten natuurlijk al langer dat Hanneke naar het Binnenhof ging en het was voor mij een geruststelling om te weten dat Marije Mostert klaar staat om het direct van haar over te nemen. Marije heeft Hanneke al eerder als raadslid vervangen en heeft als fractievertegenwoordiger in de afgelopen jaren al veel ervaring opgedaan. Hannekes raadszetel is bij Marije in goede handen.

Op naar gemeenteraadsverkiezingen
De Tweede Kamerverkiezingen zitten erop, maar Nederland heeft nog niet genoeg van D66. De afgelopen week kreeg ik vanuit alle hoeken en gaten van de stad berichten van mensen die op ons gestemd hebben, lid zijn geworden en actief willen zijn. Dit momentum en deze energie moeten we vasthouden, want de volgende D66 overwinning is in zicht: de gemeenteraadsverkiezingen! Het was fantastisch om al onze Haagse leden in actie te zien tijdens de afgelopen campagne, en dat terwijl we door de maatregelen toch weinig konden doen.

Ik kijk nu al uit naar de campagne van 2022, wanneer we wél weer met elkaar de straat op kunnen, langs de deuren kunnen en we leuke activiteiten kunnen organiseren. Een ding zal in 2022 hetzelfde zijn als in 2021: een prachtige uitslag voor D66!

Hopelijk tot snel,

Dennis Groenewold