donderdag 4 maart 2021

Ruimere terrassen en meer ondersteuning voor Haagse horeca

De gemeente Den Haag omarmt plannen om de Haagse horeca de lockdown door te helpen. De plannen komen van de Haagse fracties van VVD, D66 en CDA, de eigenaar van Eetcafé Lokaal Duinoord en “Wij zijn Haagse Horeca”. In de plannen staan onder andere ruimere terrassen, nauwere samenwerking en meer duidelijkheid over gemeentelijke hulp voor horecaondernemers.

Ruimere terrassen
Een mooie opsteker voor de horeca is dat ze meer ruimte gaan krijgen zodra het kan. Het ruime terrasbeleid dat vorige zomer gold, wordt op verzoek van de planmakers verlengt. Zo kan de horeca veilig en verantwoord open wanneer de maatregelen versoepeld worden. En met grotere terrassen kunnen restaurants en cafés hun verloren inkomsten een beetje inlopen.

Meer kansen bieden
Een andere belangrijk onderdeel is nauwere samenwerking tussen horeca en gemeente en duidelijkere communicatie van de mogelijkheden. Een voorbeeld daarvan is de schaduwdatum (een tweede datum voor een evenement, mocht de originele datum niet kunnen). Dit is nu al mogelijk bij vergunningen, terwijl weinig ondernemers het weten. “Door beter samen te werken kunnen we niet alleen sneller problemen oplossen, maar ook meer kansen bieden”, aldus de partijen.

Steun is voor onze eigen toekomst
D66, VVD en CDA zijn blij dat het stadsbestuur voortvarend bezig is. “De gemeente moet horecaondernemers helpen en bijdragen waar dat kan. Perspectief bieden is het allerbelangrijkste”, zegt CDA’er Kavish Partiman. D66’er Daniel Scheper: “We kijken allemaal uit naar het moment dat we weer naar onze stamkroeg of ons favoriete restaurant kunnen. Daarom moeten we nu nadenken over manieren hoe we kunnen helpen, zoals met ruimere terrassen. Zelfs de kleine dingen hebben een grote invloed op de toekomst van de Haagse horeca”.