vrijdag 16 april 2021

D66 en CDA verbaasd over massaal scheefparkeren Leyweg

De bewoners van Leyenburg trekken aan de bel. Tot hun grote verbazing staan hun straten vol met de auto’s van de bewoners van het gloednieuwe bouwproject De Schoone Ley, en dat terwijl dit bouwproject een eigen parkeergarage heeft. D66 en CDA vragen nu het stadsbestuur hoe het mogelijk is dat mensen met een eigen parkeerplek ook vergunningen voor straatparkeren krijgen.

Meer vergunningen dan parkeerplekken
De parkeerdruk rondom het HagaZiekenhuis was al hoog toen er besloten werd 610 woningen te bouwen rondom het ziekenhuis. Dit project -de Schoone Ley- kreeg daarom een grote ondergrondse parkeergarage. Maar de nieuwe bewoners krijgen ook een vergunning voor straatparkeren, waardoor de straten vol en de parkeergarage leeg staan. “Dit is gewoon scheefparkeren”, zegt Marieke van Doorn (D66). “Je hebt je eigen parkeerplaats, waarom staat de gemeente dan toe dat mensen ook op straat kunnen parkeren?”

Vergunning voor scheefparkeerders intrekken
Samen met het CDA heeft Van Doorn om opheldering gevraagd. De raadsleden vragen zich af of de parkeervergunningen nog voor de zomer kunnen worden ingetrokken voor bewoners die in een pand met eigen parkeergarage wonen. Daniël de Groot (CDA): ”De huidige bewoners zeggen de garantie te hebben gekregen dat de nieuwbouw niet negatief uit zou pakken voor de parkeerdruk, het tegendeel blijkt nu helaas waar”.

Afspraken met ontwikkelaars
Het verschil tussen de tarieven voor bewonersvergunningen op straat van vijf euro in de maand en de tarieven in de garage is erg groot. Van Doorn verzucht: “inpandig parkeren afdwingen bij nieuwbouw is goed, maar de afspraken gingen niet ver genoeg en omwonenden zitten nu met de gebakken peren”. De Groot wijst op een structureel probleem met parkeergarages: “Ze zijn in vergelijking met straatparkeren veel te duur, we zien een rol voor de gemeente om het inpandig stallen (financieel) aantrekkelijker te maken”.