woensdag 14 juli 2021

Help de hulpzoekende Haagse LHBTI+’ers met de roze reddingsroute

Haagse LHBTIQ+’ers leiden nog steeds relatief vaak aan psychische klachten en de juiste hulp vinden blijft lastig. Hoewel er veel instanties zijn die hulp kunnen bieden, is het niet duidelijk wie wanneer het beste welke hulp kan geven. Dankzij een aangenomen motie van D66-raadslid Marije Mostert komt er een routekaart die LHBTI’ers helpt de juiste hulp te vinden. Mostert: “Zo hoeft niemand mag verdwalen op zoek naar hulp”.

Niemand mag verdwalen
“De cijfers zijn schrikbarend”, zegt Marije Mostert. “LHBTIQ+ jongeren plegen 4,5 keer zo vaak zelfmoord als hun leeftijdsgenoten. Dat is niet alleen vreselijk, maar het is ook te voorkomen”, stelt het raadslid. Mensen die hulp zoeken zien vaak door de bomen het bos niet meer en krijgen ze niet de juiste hulp op het juiste moment. Dit speelt bij wel meer Hagenaren, maar omdat LHBTIQ+ers relatief vaker psyschische klachten hebben, is bij hun de nood ook het hoogste”. Mostert: “Op weg naar hulp verdwalen teveel Hagenaars, en daardoor worden de klachten alleen maar groter. Met de roze reddingsroute zorgen we ervoor dat niemand meer verdwaald op zoek naar hulp”.

Gebouwen hebben ook hulproutes
Als we hulpzoekenden beter en sneller naar de juiste plek kunnen krijgen, helpen we niet alleen de hulpzoekenden maar ook de hulpverleners. Zo houden het COC, Hangout070, Roze in Blauw, Rainbow & Friends en vele andere organisaties meer tijd over om te helpen in plaats van door te verwijzen. “Als ik in een groot gebouw loop zie ik ook kaarten met hulproutes. Waarom wel in gebouwen, maar niet in onze complexe samenleving?”, vraagt Mostert zich af. “Met de roze reddingsroute zorgen we daar wel voor. Want het zou nooit moeilijk moeten zijn om hulp te vinden