vrijdag 20 augustus 2021

Raadsleden Scheper en Özmen dragen na verkiezingen het stokje over

Volgend jaar maart nemen de Haagse D66-raadsleden Daniël Scheper en Birgül Özmen afscheid van de Haagse gemeenteraad. De twee langstzittende raadsleden van de partij stellen zichzelf niet voor een derde keer verkiesbaar bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Birgül Özmen
Birgül Özmen kwam in 2014 met voorkeurstemmen in de Haagse raad en heeft zich daar hardgemaakt voor cultuur, sport en voor betere kansen voor jongeren. Tijdens het maken van het Kunstenplan, waarin alle subsidies voor Haagse culturele instellingen worden verdeeld, heeft ze zich ingezet voor cultuur in de wijk en kunst die recht doet aan de diversiteit van de stad. Ze zorgde ervoor dat de wereldberoemde Haagse filosoof Spinoza een prominente plek in het toerismebeleid krijgt, heeft zich ingezet voor cultuureducatie op Haagse scholen en dankzij haar zijn Haagse sportvelden nu rookvrij geworden.

Naast cultuur heeft Birgül zich ook ingezet voor betere kansen voor jongeren, door de nieuwe generatie Hagenaars beter te helpen met het voorkomen van armoede en het helpen met hun schulden. Ook was Birgül voorzitter van de commissie Bestuur en maakte ze deel uit van de vertrouwenscommissie die op zoek moest naar een nieuwe burgemeester. “Ik kan met trots terugkijken of twee stevige termijnen als volksvertegenwoordiger. Als het gaat om sport, cultuur en het aanpakken van armoede heb ik het verschil kunnen maken”. Hoewel ze stopt als raadslid, stopt Birgül niet met zich inzetten voor de maatschappij. “Het is en blijft mijn grote passie om te werken aan een betere samenleving. Dat ga ik doen door te helpen met de Orange Dragon Foundation die wereldwijd fondsen werft voor onderzoek naar de behandeling van eierstokkanker. En natuurlijk ga ik graag -vanaf een onverkiesbare plek op de lijst- keihard campagne voeren om van D66 de grootste partij van Den Haag te maken! ”.

Daniël Scheper
Daniël Scheper is samen met Birgül een van de langstzittende leden van de fractie. Hij kwam eerst tijdelijk in de raad, en was vanaf 2016 permanent raadslid. In de afgelopen jaren heeft hij zich onder andere harde gemaakt voor stedelijke ontwikkeling, financiën en economie. Tijdens de coronacrisis kwam hij op voor de Haagse horeca en hij kreeg landelijke bekendheid door zijn inzet voor de ontwikkeling van de Binckhorst en zijn kennis over de omgevingswet. Hij heeft Den Haag scherp gehouden en altijd gekeken hoe de stad mee kon gaan in de tijd. Zo kwam hij met het voorstel om van industrieterrein ZKD het kloppende hart van groene industrie te maken. Hij heeft zich ingezet voor de verduurzaming van de Haagse Markt en hield problemen met de ICT en dienstverlening op het stadhuis scherp in de gaten. Hij vroeg aandacht voor gevaarlijke kunstgrasvelden en pleitte voor een algemeen verbod op plastic tasjes. Samen met Birgül kwam hij met het plan om een Haagse Walk of Fame tussen Centraal Station en Amare aan te leggen.

Als voorzitter van de rekeningencommissie speelde hij een belangrijke rol in het controleren van het financiële beleid van de gemeente. Een van de zaken waar hij het meest trots op is is het feit dat hij een rol van betekenis kon spelen voor doven in Den Haag. “Ik ben dankbaar dat ik zo lang zoveel heb kunnen betekenen voor D66 en Den Haag. Na twee zeer intensieve en boeiende termijnen heb ik besloten mij niet meer verkiesbaar te stellen. Het is tijd voor iets nieuws en tijd voor familie, vrienden en mijzelf. Tot ziens in de mooiste stad achter de duinen!”

D66 is dankbaar
Fractievoorzitter Dennis Groenewold en lijsttrekker Robert van Asten roemen de inzet van Daniël en Birgül in de afgelopen jaren. Groenewold: “Daniël en Birgül hebben zich met hart, passie en plezier ingezet voor D66 en voor Den Haag. In een bijzonder rumoerige tijd in de raad hebben ze koers gehouden en ze zijn een belangrijk onderdeel in het succes van D66 in de afgelopen 8 jaar”. Van Asten: “Deze twee raadsleden hebben ontzettend veel voor de stad betekend. Ik ben blij dat zij hun ervaring willen doorgeven aan opvolgers die na de verkiezingen in de fractie komen.”