vrijdag 10 september 2021

Actieplan: Pak straatintimidatie bij de wortel aan

Nageroepen, nagesist en uitgescholden worden. Bijna de helft van alle Hagenaars heeft met straatintimidatie te maken gehad in het afgelopen jaar. D66 komt met een nieuwe aanpak: niet alleen intimiderend gedrag bestraffen, maar vooral ook goed gedrag aanleren. “Alleen zo zorgen we ervoor dat vrouwen echt met een gerust hart over straat kunnen”.

Dweilen met de kraan open
“Bijna elke vrouw in onze stad heeft te maken gehad met straatintimidatie”, zegt raadslid Marije Mostert. Jonge vrouwen vertelden haar dat ze soms wel een half uur omlopen omdat ze niet meer op een bepaalde plek durven te komen. Anderen worden uitgescholden, bespuugd of naar huis gevolgd. “Meiden kunnen weerbaarheid trainen dat het een lieve lust is, maar als we straatintimidatie willen stoppen moeten we deze risicojongens ander gedrag aanleren. Anders is het dweilen met de kraan open”.

Voorkom dat mensen daders worden
“Het harder aanpakken van daders is de logische stap, maar slechts een halve oplossing. Want zodra we daders aanpakken is het kwaad al geschied. De echte oplossing is het aanpassen van het gedrag, zodat jongens geen daders worden”. Op school en in de welzijn moet structureel meer aandacht komen voor groepsdruk, machocultuur en grensoverschrijdend gedrag. Verder moeten bewustwordingscampagnes zoals #benjeoke van de Rutgers, om omstanders te laten ingrijpen als ze zien dat iemand wordt lastiggevallen, stadsbreed worden uitgerold. In het actieplan stelt Mostert ook voor om trainingen voor moeders over ingewikkelde opvoedingsvraagstukken, ook toegankelijk te maken voor vaders. “Zij zijn namelijk een belangrijk rolmodel voor hun kinderen en in het bijzonder hun zonen!”

Iedereen veilig over straat
Het actieplan is vrijdag overhandigd aan wethouder Van Alphen. Bij de overhandiging waren ook enkele jonge inwoners van Den Haag die zich inzetten tegen straatintimidatie. Mostert: “We maken een volgende stap in het tegengaan van straatintimidatie. Iedereen moet veilig over straat kunnen en met deze plannen gaan we daarvoor zorgen”.

Lees hier het hele actieplan