donderdag 2 september 2021

Marije Mostert: breng het Energiekwartier weer tot leven

Rondom het De Constant Rebecqueplein bij de Elektriciteitsfabriek is de afgelopen tijd veel opgeknapt, vernieuwd en verbeterd. Het ooit wat vergeten en versteende stukje van de stad wordt steeds mooier. Al blijft er qua verlichting en groen nog wat te wensen over. Ook mist D66-raadslid Marije Mostert wat reuring. “Het is hier prachtig, maar stil. Waar is de levendigheid?” vraagt ze aan het stadsbestuur.

Er ontbreekt iets in de oase
“Dit is een prachtig voorbeeld van hoe je een dichtbevolkte en veelzijdige stad leefbaar maakt”, stelt Mostert. “Woningen aan de ene kant, grote industriële panden met culturele broedplaatsen aan de andere kant, natuur en een belangrijke fietsverkeerader er tussenin”. Maar hoe mooi het ook is, toch ontbreekt er iets in deze oase. “We zouden die combinatie van leefbaarheid en cultuur ook hier op straat moeten terugzien in een levendige sfeer. Laten we de bewoners, de culturele instellingen en andere creatieve geesten daar de kans voor geven”

Openluchtcinema
Mostert, die zelf in de buurt is geboren en er nog steeds woont, heeft daarom aan het stadsbestuur gevraagd wat er mogelijk is. “De omwonenden en de culturele instellingen zoals Zaal 3, Nest en Studio Loos zullen zonder twijfel vol goede ideeën zitten”. Maar het raadslid heeft zelf heeft ook nog wel een plan: een pop-up openluchtcinema. De blinde muur van de energiecentrale is groot genoeg voor een filmdoek en het wijkpark De Verademing heeft genoeg ruimte voor publiek. “Zo brengen we deze oase van cultuur en leefbaarheid echt tot leven!”