zaterdag 30 oktober 2021

D66 Den Haag presenteert definitieve kandidatenlijst

De leden hebben gesproken en de kandidatenlijst van D66 voor de gemeenteraadsverkiezingen is compleet. “Met deze lijst laten we zien dat we de talenten hebben om de grote uitdagingen van de stad aan te pakken”, zegt een trotse lijsttrekker Robert van Asten. “De eerste uitdaging die we aangaan zijn de verkiezingen winnen. Want met deze lijst wordt D66 weer de grootste van Den Haag!”

Caroline Verduin hoogste nieuwkomer
Na lijsttrekker Robert van Asten hebben de leden de Scheveningse Dennis Groenewold op plek 2 gezet. Dennis is bekend als fractievoorzitter en voor het actieplan Scheveningen dat hij samen met andere partijen en bewoners heeft opgesteld. Op de derde plek staat Marieke van Doorn uit Zeehelden, bekend van haar onvermoeide inzet voor veiliger verkeer en voor Hagenaars met een beperking. Caroline Verduin is de hoogste nieuwkomer op plek vier. Als voorzitter van het Haagse Els Borstnetwerk zet ze zich op talloze manieren in voor de positie van Haagse vrouwen en als jonge maar ervaren beleidsmedewerker in de Tweede Kamerfractie weet ze alles van klimaatbeleid. Op plek 5 staat Marije Mostert, die zich succesvol heeft ingezet voor een leefbare en veilige Weimarstraat en onlangs het Actieplan Straatintimidatie presenteerde.

Kamerlid, klimaatactivist en gymleraar
Ook raadslid Fonda Sahla, bekend van haar strijd voor gelijke kansen in het onderwijs, is terug te vinden op plek 6. Sahla is tijdelijk naar de Tweede Kamer overgestapt om een ander Kamerlid te vervangen, maar in februari zit haar tijdelijke Kamerlidmaatschap er op en kan ze meedoen aan de verkiezingen in maart. En andere veelbelovende nieuwkomer is student Yousef Assad op plek 7. Yousef was vice-voorzitter bij de Jonge Klimaatbeweging, waar hij zijn hele generatie vertegenwoordigde richting de overheid, politiek en maatschappij. Hij weet wat de klimaatcrisis betekent voor Den Haag, vertegenwoordigt de jongerenstem en is ook nog politiek ervaren. Andrew van Esch (#8) is ondernemer en adviseur op het gebied van internationale betrekkingen en hij helpt statushouders werk te vinden in de stad van Vrede en Recht. De 28-jarige gymleraar Joren Noorlander (#9) heeft al een succesvolle tijd als raadslid achter de rug in Teylingen. De top tien wordt afgesloten met Peter Mekers (#10). Hij vormt in zijn werk de brug tussen bewoners en de sociale woningbouw en is daarnaast ook vrijwilliger bij de FNV en het Rode Kruis.

Zowel studenten als ondernemers
Demi van Wijk (#11, fractiemedewerker voor de Eerste Kamerfractie van D66 en voormalig raadslid in Beuningen) , Anno Fekkes (#12, oud-hoofddocent aan de KABK en huidig fractievertegenwoordiger), de geboren Hagenaar Mario Fruianu (#13, rijksambtenaar bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat), Deirdre Schuitemaker (#14, interim communicatie-adviseur en toezichthouder in het onderwijs) en Can Guneyli (#15, politieagent in opleiding en voorlichter bij COC Haaglanden). Daarna volgen Dylan Romeo (#16, junior communicatieadviseur), Azar Moshaver (#17, projectleider in het sociale domein en voormalig voorzitter van Amnesty International Den Haag), Hadiatou Barry (#18, student aan de Haagse Hogeschool en sociaal ondernemer), Tolunay Azer (#19, pas afgestudeerde zelfstandig ondernemer) en Erik Tetteroo (#20, docent aan de HvA en pleitbezorger voor de fiets.

“We hebben de talenten in huis”
Voorzitter Jasper Veen: “Den Haag is de derde stad van het land, de internationale stad van Vrede en Recht en bovendien een stad met talloze grote uitdagingen. Zo’n stad eist volksvertegenwoordigers van een stevig niveau. D66 levert die volksvertegenwoordigers”. Lijsttrekker Robert van Asten: “Met deze lijst laten we zien dat we de talenten in huis hebben om onze progressieve ambities waar te maken”.

De volledige lijst:

41. Naomi Timmer
  42. Birgul Ozmen
  43. Daniel Scheper

Bekijk hier het Proces verbaal Kandidaatstelling.