maandag 4 oktober 2021

“Daadkrachtig, divers en deskundig”, concept kandidatenlijst bekend

De grote uitdagingen van onze stad aanpakken, dat doel heeft D66 Den Haag. Deze week presenteert de partij de conceptlijst met de kandidaten die dat gaan doen. “Met dit team van bewezen talenten en veelbelovende nieuwkomers laten we zien dat wij de mensen in huis hebben om onze progressieve ambities voor Den Haag waar te kunnen maken”, zegt lijsttrekker Robert van Asten.

Let op: Dit artikel gaat over de conceptlijst. Voor de definitieve lijst, klik hier.

Veelbelovende nieuwkomers in top 10
Van klimaat tot wooncrisis, en van vrouwenrechten tot verkeer. De nieuwkomers in de top 10 brengen unieke ervaringen en kennis mee op al deze gebieden. Hoogste nieuwkomer is student Yousef Assad op plek 5. Yousef was vice-voorzitter en hoofd lobby bij de Jonge Klimaatbeweging,
waar hij zijn hele generatie vertegenwoordigde richting de overheid, politiek en maatschappij. Hij weet wat de klimaatcrisis betekent voor Den Haag, vertegenwoordigt de jongerenstem en is ook nog politiek ervaren. Ook voor die andere crisis, de wooncrisis, is er een kandidaat die weet hoe hij kan helpen. Peter Mekers (#6) vormt in zijn werk de brug tussen bewoners en de sociale woningbouw. Peter zet zich iedere dag in voor Hagenaars, niet alleen zodat ze een goede woning hebben, maar ook als vrijwilliger bij de FNV en het Rode Kruis. Met Andrew van Esch (#8) heeft de internationale sector een uitgesproken vertegenwoordiger met een breed netwerk op de lijst. Andrew is ondernemer en adviseur op het gebied van internationale betrekkingen en hij helpt statushouders werk te vinden in de stad van Vrede en Recht. De half-Poolse Caroline Verduin (#9) is een bekend gezicht voor menig D66’er. Als voorzitter van het Haagse Els Borstnetwerk zet ze zich op talloze manieren in voor de positie van Haagse vrouwen en als jonge maar ervaren beleidsmedewerker in de Tweede Kamerfractie weet ze alles van klimaatbeleid. Mario Fruianu (#10) is een waardevolle aanwinst voor een stad met veel uitdagingen op het gebied van verkeer. De geboren Hagenees kent de stad op zijn duimpje en als rijksambtenaar bij I&W weet hij hoe we de stap moeten maken van vervuilend verkeer naar de mobiliteit van de toekomst.

Bekende talenten in top 10
Naast de nieuwkomers zijn er natuurlijk ook veel huidige raadsleden op de lijst terug te vinden. Op de tweede plek staat Marieke van Doorn uit Zeehelden, bekend van haar onvermoeide inzet voor de Haagse fietser, voor verkeersveiligheid en toegankelijkheid. De Scheveningse Dennis Groenewold (#3) is bekend als fractievoorzitter en voor het actieplan Scheveningen dat hij samen met andere partijen en bewoners heeft opgesteld. Op plek 7 staat Marije Mostert, die zich in haar relatief korte periode als raadslid succesvol heeft ingezet voor een leefbare en veilige Weimarstraat en onlangs het Actieplan Straatintimidatie presenteerde. Ook onderwijskenner Fonda Sahla, die als raadslid de Els Borst Inspiratieprijs won voor haar strijd voor gelijke kansen in het onderwijs, is terug te vinden op plek 4. Sahla staat ook op de lijst voor de Tweede Kamer. Van Asten: “Fonda is een steengoed raadslid die het onderwijs begrijpt en met hen volop plannen maakt om de kansen van kinderen te verbeteren. Zolang ze niet nodig is in de Kamer willen wij haar graag nog voor Den Haag inzetten. Iedereen die betrokken is bij het Haagse onderwijs zal dat met ons eens zijn”.

Den Haag eist stevig volksvertegenwoordigers
“We hebben grote plannen voor Den Haag. We willen de straten weer teruggeven aan bewoners, de wooncrisis aanpakken en voor gelijke kansen zorgen. Met deze lijst laten we zien dat we de talenten in huis hebben om die progressieve ambities waar te maken”, zegt lijsttrekker Robert van Asten trots. De lijst is divers, en heeft kandidaten van Jong tot oud, van MBO tot universiteit en van geboren Hagenees tot vluchteling. Voorzitter Jasper Veen: “Den Haag is niet zomaar een gemeente. Het is de derde stad van het land, de internationale stad van Vrede en Recht en bovendien een stad met talloze grote uitdagingen. Zo’n stad eist volksvertegenwoordigers van een stevig niveau. D66 levert die volksvertegenwoordigers”.

Sociaal ondernemer tot sportdocent in 10 t/m 20
Na de top tien volgen Joren Noorlander (#11, een 28-jarige gymleraar die eerder al raadslid was in Teylingen), Can Guneyli (#12, bestuurslid bij Pride66 en politieagent in opleiding), Anno Fekkes (#13, oud-hoofddocent aan de KABK en huidig fractievertegenwoordiger), Deirdre Schuitemaker (#14, interim communicatie-adviseur en toezichthouder in het onderwijs), Dylan Romeo (#15, junior communicatieadviseur bij de gemeente Zoetermeer), Tolunay Azer (#16, pas afgestudeerde zelfstandig ondernemer), Azar Moshaver (#17, projectleider in het sociale domein en voormalig voorzitter van Amnesty International Den Haag), Erik Tetteroo (#18, docent aan de HvA en pleitbezorger voor de fiets), Hadiatou Barry (#19, student aan de Haagse Hogeschool en sociaal ondernemer) en Demi van Wijk (#20, de jonge ambtelijk secretaris van de D66 senaatsfractie). Zittende raadsleden Daniel Scheper en Birgül Özmen hebben afgelopen zomer al aangegeven niet voor een volgende termijn beschikbaar te zijn.

Laatste woord aan de leden
Het is nu aan de D66-leden om het laatste woord te hebben over de definitieve lijstvolgorde. Zij kunnen hier digitaal over stemmen tussen 20 en 27 oktober. De definitieve lijst zal kort daarna bekend worden gemaakt. Vanaf dan gaat D66 met dit team campagne voeren om weer de grootste partij van de Hofstad te worden.

De volledige concept-lijst.
Let op, dit is niet de definitieve lijst. Voor de definitieve lijst, klik hier.
1 Robert van Asten (reeds gekozen als lijsttrekker)
2 Marieke van Doorn
3 Dennis Groenewold