donderdag 7 oktober 2021

“Burgemeester, onderteken manifest ondermijningsaanpak!”

De Haagse gemeenteraad wil dat burgemeester Van Zanen zijn handtekening zet onder het manifest tegen Ondermijnende Criminaliteit. In het manifest roepen burgemeesters het Rijk op om met maatregelen te komen om ondermijnende criminaliteit aan te pakken, waaronder het legaliseren van softdrugs. Via een motie roept de Haagse raad de burgemeester op het manifest alsnog te steunen.

Noodkreet van burgemeesters
Criminele ondermijning is een serieus probleem in de stad van Vrede en Recht. Dat weten de bewoners van de Weimarstraat maar al te goed. Daarom vindt een meerderheid van de Haagse gemeenteraad het ook jammer dat de burgemeester het manifest nog niet heeft ondertekend. Met een motie roept de raad hem nu alsnog op dat te doen. Arjen Dubbelaar van Hart voor Den Haag/Groep de Mos: “De problemen worden steeds groter, de criminelen steeds gevaarlijker en de impact steeds groter. En dit softdrugsbeleid helpt er niet bij. Het is heel goed dat zoveel burgemeesters samen optrekken, maar heel jammer dat onze eigen burgemeester achterblijft”.

Huidige softdrugsbeleid werkt niet meer
Een meerderheid in de Haagse raad is het hiermee eens. Gezamenlijk dienen Groep de Mos / Hart voor Den Haag, D66 Den Haag, GroenLinks, PvdA en Haagse Stadspartij een motie in die de burgemeester oproept het manifest alsnog te ondertekenen. D66-fractievoorzitter Dennis Groenewold: “Het softdrugsbeleid functioneert niet meer. We werken nog steeds met regels uit de jaren ‘70 waarin staat dat coffeeshops wel wiet mogen verkopen, maar niet inkopen. Zo werkt je als overheid de ondermijning in de hand”, zegt Groenewold. “Als de overheid ook de inkoop legaliseert is het verdienmodel voor criminelen weg. Dat is een grote klap voor de criminelen en logisch beleid van de overheid”.