donderdag 21 oktober 2021

Maak de streetart-wensen van de Weimarstraat waarheid

Het is al een bekend beeld in Sebroek: streetart op bijvoorbeeld electriciteitshuisjes. Maar bewoners willen iets unieks in de Weimarstraat beginnen: streetart op het wegdek zelf. Niet alleen is het mooi, maar het maakt de straat ook verkeersveiliger. Hoewel het stadsdeel heel positief is, loopt het spaak in de uitvoering. D66-raadslid Marije Mostert snapt niet waarom en schiet de bewoners te hulp.

Past niet in het hokje
Hoe maak je een straat verkeersveiliger en mooier tegelijkertijd? Het antwoord: streetart op het wegdek. In New York en andere steden is al bewezen dat kleurrijk beschilderde straten ervoor zorgen dat automobilisten rustiger gaan rijden. Bewonersvereniging WijWeimar wil daarom ook dit soort kunst in de Weimarstraat maken met input uit de wijk zelf. “De straat moet een unieke en veilige ontmoetingsplek zijn. Een plek waar de bewoners zich thuis voelen. Daarom willen we dat de straat weer van de mensen wordt, niet van de auto”, zegt Jessica Serraris van WijWeimar. Maar ondanks het enthousiasme van de bewoners loopt het plan spaak bij de gemeente.

Grootste kunstwerk van Nederland
“Dit zijn initiatieven om trots op te zijn”, zegt een enthousiaste Marije Mostert. Juist daarom is ze verbaast dat de uitvoering niet van de grond komt. “Volgens de gemeente zou het onveilig zijn, terwijl dat tegen alle onderzoeken en ervaringen ingaat. De stad Den Haag heeft de afgelopen jaren gezegd dat ze bewonersinitiatieven over de openbare ruimte willen omarmen. Laten we dat dan doen ook!”. Mostert: “We kennen de Weimarstraat van de ondermijning, maar wat mij betreft kennen we de Weimarstraat binnenkort als het grootste kunstwerk van Nederland”.