D-Loquentia

D-Loquentia is de landelijke debatclub van D66. Sinds 2010 is D-Loquentia ook actief in de afdeling Den Haag. Na een succesvolle start hebben intussen tientallen Haagse leden hun spreekvaardigheid en debatvaardigheden aangescherpt tijdens één van de debatcursussen van D-Loquentia. De volgende activiteiten worden jaarlijks aangeboden:

Debatcursus voor beginners

Een keer per jaar in het voorjaar organiseren we een debatcursus voor beginners. In drie avonden leer je onder leiding van ervaren debattrainers de basisbeginselen en -regels van het debatteren. Natuurlijk wordt er ook het nodige geoefend en is er na afloop gelegenheid om nog even na te praten met je medecursisten.

Masterclass voor gevorderden

Een keer per jaar in het najaar wordt de Masterclass Overtuigend in debat georganiseerd. Tijdens drie avonden duik je dieper op de drie middelen van overtuiging: Ethos, Pathos en Logos. Naast een toelichting op de drie middelen van overtuiging wordt flink geoefend om ze succesvol in de praktijk in te zetten. Geslaagd overtuigen bevat immers iets van alle drie de overtuigingsmiddelen. Voorwaarde voor deelname is dat je de beginnerscursus van D-Loquentia, of soortgelijk, hebt gevolgd.

Het Haagsch Slotdebat

Met deze jaarlijkse debatwedstrijd sluiten we het politieke seizoen af. Neem het, samen met je debatpartner, op tegen andere Haagsche debatduo’s. De vorm van debatteren is het Amerikaans presidentieel debat. De winnaars van dit slotdebat worden namens Den Haag afgevaardigd naar het jaarlijkse Landelijk D-Loquentia toernooi.

De Haagsche Lullepot

Wil je liever je debatkrachten meten op een wat informelere manier? Kom dan naar de Haagsche Lullepot. Gedurende 1,5 minuut krijg je de kans om (individueel) een stelling te verdedigen tegenover de jury en het publiek. Vindt de jury jou de beste debater van de avond? Dan ga je na afloop met de wisseltrofee naar huis.

Huiskamerdebatten

Het belangrijkste van leren debatteren is: oefenen! Tijdens de huiskamerdebatten oefenen we in een klein gezelschap bij het D-Loquentia team thuis op een relaxte, informele manier alle facetten van het debatteren. Zodat jij uiteindelijk misschien wel het Haagsch slotdebat of Landelijk D66-debat wint!

Geïnteresseerd in debatteren?

Ben je geïnteresseerd in debatteren, maar heb je nog geen ervaring? Of heb jij al debatervaring opgedaan tijdens je werk, studie of ergens anders, en zou je je debatvaardigheden verder willen aanscherpen? Stuur dan een mailtje naar d-loquentia@d66denhaag.nl. Je wordt dan opgenomen in de D-Loquentia-mailinglist en blijft zo helemaal op de hoogte van de activiteiten van D-Loquentia.