Opleidingen

– bekijk op deze pagina het opleidingsaanbod, scroll door naar beneden om het totale aanbod te kunnen bekijken –

Crash course sociaal-liberalisme

Wil jij in vijf avonden meer leren over de ins en outs van het sociaal-liberalisme en hoe je dit in de praktijk brengt? Heb je politieke aspiraties en ben je benieuwd naar wat daar allemaal bij komt kijken? Of ben je gewoon geïnteresseerd in waar een partij als D66 nou precies voor staat? Misschien is de “Crash course” sociaal-liberalisme iets voor jou!

Ook dit voorjaar organiseert de afdeling Den Haag weer een (beginners)cursus over het sociaal-liberalisme. In vijf bijeenkomsten word je bijgespijkerd over de 5 richtingwijzers van D66, de uitdagingen van de toekomst en hoe een sociaal-liberaal hier tegen aan zou kunnen kijken op landelijk, regionaal en lokaal niveau. Na de theorieavonden leer je op de vierde avond hoe je de standpunten van D66 op een duidelijke manier kan verdedigen en uitleggen. De cursus wordt op de vijfde avond afgesloten met een netwerkdiner.

Het programma ziet er als volgt uit.

Avond 1: Dinsdag 11 februari 2020. De vijf richtingwijzers – Waar staat D66 voor?

Tijdens de eerste avond maak je kennis met de grondbeginselen van het sociaal-liberalisme en met de vijf richtingwijzers die D66 op basis van dit gedachtegoed heeft opgesteld.

Avond 2: Dinsdag 18 februari 2020. En nu vooruit! – Vertaling van je standpunten naar een verkiezingsprogramma

Tijdens deze avond gaan we aan de slag met een aantal actuele thema’s en probeer je jouw sociaal-liberale standpunt te bepalen aan de hand van het sociaal-liberale gedachtegoed en de vijf richtingwijzers van D66.

Avond 3: Dinsdag 3 maart 2020. Politiek in de Gemeente – Hoe vertaal je het sociaal liberalisme naar de lokale politiek?

De derde avond brengen we een bezoek aan het Gemeentehuis van Den Haag en maken we kennis met enkele D66-raadsleden en het werk in de Raad. Met welke thema’s krijgen zij te maken en hoe gebruiken zij de richtingwijzers bij het maken van hun politieke keuzes?

Avond 4: Dinsdag 10 maart 2020. Debatteren – Hoe breng je je standpunten zo effectief mogelijk over?

Op de vierde avond leer je hoe je je standpunten zo duidelijk en overtuigend mogelijk over kan brengen. Je leert de basisbeginselen van het debatteren, waarna je aan de hand van een aantal stellingen in debat gaat.

Avond 5: Dinsdag 24 maart 2020. Netwerkdiner – Wissel je politieke standpunten uit

Op de laatste avond heb je de mogelijkheid om onder het genot van een hapje en een drankje in gesprek te gaan met ervaren politici. Deze avond krijg je de kans om standpunten uit te wisselen en al je vragen te stellen.

De Crash course biedt, naast een gedegen basis- en praktijk kennis, ook een mooie start voor verdere vrijwilligersactiviteiten binnen D66. Mocht je je na afloop verder willen verdiepen in de onderwerpen die tijdens deze cursus aan bod zijn gekomen, dan kan dat bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij één van de vele werkgroepen van D66 Den Haag, een cursus van debatvereniging D-Loquentia te volgen, de verschillende masterclasses of een politiek café bij te wonen.

Kortom: een must voor elk nieuw of toekomstig D66-lid, of voor wie zijn kennis over het politieke gedachtegoed wil opfrissen of wil leren inzetten in de praktijk.

Informatie, kosten en aanmelden

Voor nadere informatie kan je terecht bij bestuurslid Ange de Beer, met in haar portefeuille Talentontwikkeling en Opleiding.

Aanmelden kan via: angedebeer@d66denhaag.nl. Vermeld bij aanmelding je naam, emailadres en telefoonnummer. Geef ook aan of je lid bent van D66 Den Haag.

Voor de vijf bijeenkomsten geldt een totale eigen bijdrage van €66,-. Er zijn maximaal 20 plaatsen.

Masterclass: wie het beste verhaal vertelt, wint

Aansprekende en kristalheldere boodschappen vertellen, is cruciaal voor iedere politicus of campaigner. Toch maken we onze politieke verhalen vaak lastig en afstandelijk. Sluiten politici te weinig aan bij de belevingswereld van de kiezer. Schenden we vrijwel iedere regel waar een goed verhaal aan moet voldoen. Dat kan anders.

Deze Masterclass is zeker net zo interessant voor iedereen, die werkzaam is in een private of publieke omgeving. We nemen deze avond de politiek als voorbeeld.

Onze trainer deze avond is Kevin Beenhouwer, op het landelijk bureau van D66 Manager Campagne & Communicatie. Hij vertelt je hoe een aansprekender politiek verhaal opgebouwd wordt in minder dan 15 minuten. En hoe je met die structuur een speech van een uur kan schrijven, maar datzelfde verhaal kan vatten in een enkele tweet. 280 of 28000 tekens, het verhaal en de structuur blijft hetzelfde. Zo wordt je politieke boodschap niet alleen veel krachtiger, je bespaart ook nog heel veel tijd én kan veel zichtbaarder worden met al je aansprekende communicatie.

Of het werkt? Ja. Hiermee won Trump van Clinton. Leave van Remain. Groeide D66 van 3 tot 19 zetels door de Nu Vooruit-campagnes. En is iedere film van Disney of James Bond een succes.

In deze sessie leert hij je hoe en waarom en geeft hij je concrete handvatten om net zo succesvol te worden.

Informatie, kosten en aanmelden

Datum: De Masterclass vindt plaats op donderdag 5 maart, 2020. Tijdstip: 20.00 uur (19.30 uur inloop, koffie/thee) – 22.00 uur.
Locatie: Landelijk Bureau D66, Lange Houtstraat 11, Den Haag. Kosten: er zijn geen kosten verbonden aan deze activiteit.

Masterclass geschiedenis van D66

Iedereen die actief is of wil worden moet op de hoogte zijn van de historische wortels van D66. Waarom is de partij opgericht en hoe heeft zij zich ontwikkeld tot wat ze nu is?

Wie deze masterclass volgt raakt op een boeiende wijze vertrouwd met de ontstaansgeschiedenis van de partij. Wat dreef de oprichters? Wat wilden ze met de nieuwe partij bereiken in de Nederlandse politiek? D66 aanhanger van het eerste uur, voormalig parlementslid en vicepartijvoorzitter, Bob van den Bos neemt je mee in het ’krankzinnig avontuur’ (Van Mierlo) dat onze in middels meer dan vijftigjarige
partij heeft doorgemaakt. Kabinetsdeelnames en perioden in de oppositie. Alle electorale ups en downs komen aan bod.

Ook zal er ruim aandacht zijn voor het gedachtegoed van de partij. Wat is de al dan niet ideologische basis? Is D66 altijd een sociaal-liberale partij geweest? Hoe heeft de meningsvorming zich ontwikkeld? Wat zijn de constanten en welke standpunten zijn onder druk van de veranderde maatschappij gewijzigd?

Bob put uit een zeer rijke ervaring in de partij. Hij heeft letterlijk duizendenvergaderingen in D66 verband bijgewoond. Aan de hand van treffende anekdotes geeft hij de deelnemers een goed beeld van hoe het er bij D66 achter de schermen aan toe ging. Vermakelijk en leerzaam. Uiteraard is er ook voldoende ruimte voor discussie. Eerdere D66- geschiedenis sessies met Bob werden bijzonder gewaardeerd. Een absolute aanrader!

Zondag 15 maart 2020
Inloop 13.30 uur
Aanvang 14.00 uur
Einde 16.00 uur
Optioneel: Borrel na afloop
Locatie: Landelijk Bureau D66, Lange Houtstraat 11, Den Haag.
Kosten: geen

Deze masterclass staat open voor leden en niet leden. Aanmelden kan door een email te sturen aan angedebeer@d66denhaag.nl

Vermeld in de aanmelding 1) naam en contactgegevens 2) naam van de cursus 3) lid van D66 ja/nee 4) zo ja, welke afdeling.

Laatst gewijzigd op 10 januari 2020