Cultuur (algemeen)

Cultuur is onlosmakelijk verbonden met een stad als Den Haag. Het brengt juist in onze Internationale Stad van Vrede en Recht begrip tussen verschillende culturen en nationaliteiten. Daarnaast heeft cultuur een grote intrinsieke waarde. Het helpt mensen, kinderen in het bijzonder, om zich te ontwikkelen en met een open blik naar elkaar en naar de buitenwereld te kijken. Bovendien heeft cultuur ook nog een economisch belang. Een museum- of theaterbezoek haalt toeristen naar onze stad, en een hoogwaardig cultureel aanbod is van cruciaal belang voor het vestigingsklimaat van onze stad. Een samenleving zonder cultuur, van amateurs tot absolute top, is voor D66 ondenkbaar. Het culturele veld in Den Haag is nog druk bezig met het uitvoeren van de hervormingsagenda die met het kunstenplan is ingegaan. We hebben allemaal sterk ingezet op samenwerken en nieuwe doelgroepen betrekken. Dat, samen met minder financiën, is een reuze prestatie die betekent dat er deze komende college periode geen nieuwe bezuinigingen mogen plaatsvinden op cultuur:

• Het Spuiforum fungeert als aanjager van cultuur en economie en biedt een zo breed mogelijk cultureel aanbod.
  • De gemeente blijft extra investeren in cultuureducatie.
  • Het Fonds Stimulering Cultureel Ondernemerschap maakt het mogelijk voor culturele instellingen om zelfstandig en toekomstbestendig te worden.
  • Broedplaatsen voor jong cultureel talent bieden een podium aan de talenten van de toekomst.