Dierenwelzijn

Niet alleen hebben we als mens de verantwoordelijkheid om voor de natuur en onze leefomgeving te zorgen, ook waken we over het welzijn van dieren. De afgelopen jaren heeft D66 zich met succes ingespannen om dierenopvang en de dierenambulance van voldoende financiële middelen te voorzien. Desondanks hebben diverse organisaties die zich bezig houden met de zorg voor dieren, het moeilijk in onze stad. Die organisaties verdienen steun van de gemeente en kunnen door effectieve samenwerking zorgen voor goede opvang voor dieren in nood. Dat betekent ook dat de dierenambulance in staat moet zijn om zowel gewonde als dode dieren te vervoeren.

Jong geleerd is oud gedaan, wat betekent dat Haagse kinderen moeten leren dat ze op een respectvolle manier met dieren om moeten gaan. Dat gebeurt natuurlijk op school, maar ook door kinderen het goede voorbeeld te geven. Als ze wilde dieren in het circus zien, of zien dat daar slecht met dieren wordt omgegaan, gaan ze dat normaal vinden. Dankzij D66 voert Den Haag nu een voorkeursbeleid voor circussen zonder wilde dieren.