Duurzaamheid (algemeen)

Als gemeente heb je een verantwoordelijkheid die verder reikt dan het hier en nu, een verantwoordelijkheid naar de toekomstige inwoners en ondernemers van onze stad. D66 waakt daarom over de duurzaamheid van Den Haag. Hoe wij nu met onze stad omgaan, met grondstoffen en afval, met energie en luchtkwaliteit, met groen en met water, bepaalt wat voor stad wij achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. Den Haag heeft zich als doel gesteld om in 2040 klimaatneutraal te zijn. ‘Duurzaamheid’ is echter meer dan een doelstelling alleen.

Samen bepalen we in wat voor stad de Hagenaar van vandaag en de Hagenaar van de toekomst zal leven. Kiezen we voor een gezonde en groene stad of voor een stad van beton en asfalt? Kiezen we voor de harde bezuinigingen nu, of voor de investering die op termijn besparingen oplevert? D66 zet in op een duurzame en groene stad, voor de inwoners en ondernemers van nu en van de toekomst:

• Dankzij een ‘Roterend Fonds Energiebesparing’ wordt geïnvesteerd in duurzaamheid.
  • Naast de rijksregeling voor verduurzaming voor woningbouwcorporaties, stimuleert de gemeente verduurzaming van particulier woningbezit.
  • De gemeente loopt zelf voorop bij verduurzaming.
  • Er komt 40.000m2 groen dak bij in Den Haag.
  • Zichtgroen en braakliggend terrein worden beschikbaar voor groene recreatie en stadslandbouw.
  • De gemeente spoort scholen aan tot het aanleggen van groene schoolpleinen en het geven van milieueducatie.