Etnisch profileren

Agenten moeten dag in, dag uit lastige afwegingen maken. D66 heeft daar begrip en diep respect voor en begrijpt ook dat agenten die afwegingen soms in een fractie van een seconde moeten maken. En dat ze daarbij varen op intuïtie, daar is niets mis mee. Maar dat moet dan wel te motiveren en te objectiveren zijn. Er moet dan ook duidelijk gecommuniceerd worden waarom iemand wordt aangesproken. Een neutrale manier van mensen aanhouden hanteren die zich richt op gedragingen van mensen en niet op uiterlijke kenmerken. D66 zou graag zien dat de Haagse politie meedoet als er een proef komt waarin agenten een duidelijke motivatie geven waarom ze iemand staande houden en er daarmee ook geen discussie ontstaat over de vraag of de politie wel neutraal is. Dat kan wellicht met een app of op een andere praktische wijze en bovenal op een manier die zo min mogelijk bureaucratie voor de politie oplevert.