LHBT emancipatie

Acceptatie van je identiteit door jezelf en anderen is belangrijk. Den Haag heeft als Internationale Stad van Vrede en Recht een voortrekkersrol te vervullen op lokaal, nationaal en internationaal niveau, ook als het gaat om homo-emancipatie. Wij streven naar een open stad en wereld waarin iedereen zichzelf kan zijn en zichzelf onbelemmerd kan ontplooien. Dat begint met goede voorlichting over seksualiteit en seksuele diversiteit aan jongeren. Voorlichting moet standaard gegeven worden op alle Haagse scholen, en bovendien een onderdeel zijn van de beoordeling van een school bij het verstrekken van veiligheidscertificaten. Ieder kind moet zich veilig kunnen voelen op school, ongeacht geaardheid. De gemeente ondersteunt initiatieven die bijdragen aan de acceptatie, zoals het keurmerk De Roze Loper voor (zorg)instellingen, projecten bij sportverenigingen en de ‘Roze Boekenweek’ in de centrale bibliotheek.

D66 accepteert geen geweld en discriminatie tegen LHBT’s. Het initiatief ‘Roze in Blauw’ binnen de politie is een goed meldpunt voor homoseksuele stadsgenoten die slachtoffer zijn geworden. Evenementen, zoals het We Are The Hague-festival en het Lesbian Festival, dragen bij aan Den Haag als tolerante en veelzijdige vrijplaats.