Steun ons en help Nederland vooruit

Openbaar vervoer

D66 ziet bus, tram en Randstadrail als de ruggengraat van een bereikbaar Den Haag. Bewoners en bezoekers zijn gebaat bij een aantrekkelijk, comfortabel en hoogfrequent aanbod. De halteafstand in de dichtbevolkte wijken en wijken met veel ouderen moet binnen loopafstand zijn. Voor de verbindingen naar Scheveningen en het Centrum hebben bus, tram en Randstadrail de eerste voorkeur en worden de andere vervoerswijzen hierop afgestemd. De OV-bedrijven krijgen experimenteerruimte om, in samenwerking met ondernemers, met aanvullend elektrisch vervoer nieuwe vervoersconcepten aan te bieden.

Gebruik van het OV wordt aantrekkelijker als op- en overstappen gemakkelijk en aangenaam is. De openbare ruimte rond OV-knooppunten is het visitekaartje van de stad. Daar moet in geïnvesteerd worden. D66 wil ook uitbreiding van het aantal en de capaciteit van de P&R-voorzieningen, van fietsenstallingen bij treinstations en OV-haltes, en van fietsenstallingen in de woonomgeving. In samenwerking met de stadsregio en de vervoerders kunnen voorzieningen voor elektrische voertuigen – personen- en bedrijfsauto’s en fietsen – worden uitgebreid. D66 wil verder de inzet van internet, informatieschermen en smartphones bevorderen om verkeersstromen beter te beheersen. Buslijnen naar de regio moeten beter worden afgestemd op het netwerk van Haaglanden.

Laatst gewijzigd op 22 november 2018