Toerisme, evenementen en horeca

De toeristisch-recreatieve branche is een stuwende economische sector. Ieder jaar kent Den Haag, de tweede toeristische stad van Nederland, meer dan een half miljoen hotelovernachtingen van buitenlandse gasten en bezoeken meer dan een miljoen mensen onze stad. Al die mensen geven hier geld uit en dat levert lokaal werk op voor mensen van diverse achtergronden en opleidingsniveaus. Een op de tien Hagenaars verdient dan ook zijn brood in het toerisme. Er liggen echter nog tal van kansen voor onze Haagse economie. We zullen die kansen moeten grijpen door gericht te investeren in de promotie van onze stad in binnen- en buitenland. Zodoende ondersteunen we het ondernemerschap in deze sector.

Ook grote evenementen kunnen onze stad op de kaart zetten. Met een gericht beleid moeten we ervoor zorgen dat evenementen het imago van Den Haag als Internationale Stad van Vrede en Recht versterken. Evenementen kunnen op die manier een stimulans vormen voor meerdaags verblijf en daarmee de bestedingen in de stad verhogen. Onze mooie stad verdient het om door meer mensen bezocht te worden. Dat dit ook geldt voor zakelijke bezoekers die bijvoorbeeld een congres bijwonen, is evident. In 2012 waren er 74 internationale meerdaagse zakelijke bijeenkomsten met totaal 86.700 deelnemers die gemiddeld 295 euro per dag uitgeven. D66 wil in deze belangrijke pijler blijvend investeren.

Horeca en terrassen zijn belangrijk voor de levendigheid in en uit straling van de stad. Dat geldt in het bijzonder voor de binnenstad en Scheveningen, maar ook voor de rest van de stad. Het is belangrijk dat de kwaliteit en de uitstraling van deze horeca en terrassen passen in de openbare ruimte. Ook moet er een balans tussen bewoners en horecabelangen zijn. D66 denkt dat je deze balans kan stimuleren door horeca ondernemers die langdurig voor geen overlast zorgen, te belonen met vrijstellingen en ruimere openingstijden.