Verkeer en vervoer (algemeen)

D66 wil dat iedere Hagenaar zich gemakkelijk en snel kan verplaatsen zonder onnodige overlast voor anderen. In vergelijking met andere steden doen we dat te vaak per auto. Knelpunten voor het autoverkeer moeten wel worden aangepakt. Maar als we ook luchtkwaliteit, files en parkeeroverlast in de stad willen aanpakken, zullen we als Hagenaars vaker moeten kiezen voor de fiets of het OV. Als sociaal-liberale partij wil D66 niet voor u beslissen welk vervoermiddel u kiest, en wanneer. Maar als partij van de eigen verantwoordelijkheid wil D66 wel het OV en de fiets aantrekkelijker maken, en het bezit van meerdere, milieuvervuilende auto’s duurder. In de prijs van autobezit zitten immers niet alle maatschappelijke kosten, zoals uitstoot van fijnstof en het beslag op openbare ruimte, verwerkt. Alleen op die manier zorgen we dat Den Haag niet alleen bereikbaar blijft, maar ook leefbaar, mooi en schoon:

• Het wordt makkelijker om met het OV op Rotterdam-The Hague Airport en in Brussel te komen.
  • Tram 11 wordt doorgetrokken naar het noordelijk havenhoofd.
  • In de nieuwe trams kunnen fietsen meegenomen worden.
  • Samen met scholen zorgt de gemeente voor een verkeersveiligheidsplan waardoor kinderen veilig naar school kunnen fietsen.
  • Iedereen kan zijn fiets makkelijk en veilig stallen op plekken waar men graag met de fiets komt, zoals bij de stranden en in de binnenstad.